Hvordan reparere et skadet / ødelagt akterspeil

Skadet akterspeil
Det er vanskelig å gi en utfyllende beskrivelse for hvordan reparasjonen bør gjennomføres da skade på akterspeil kan variere meget. Vi anbefaler at du leser følgende side hva gjelder “generelt” støpearbeide:
Vegg/skott/stringer

Nødvendig utstyr:
Polyester
Herder
Glassfiber
Aceton
Filler – Fi 165
Hurtigsparkel alt. limepistol
Alu.rull 70/21 H
Alu.rull 70/10 V
Bøtter
Hårete malerrull
Saks
Vinkelsliper
Steinskive 16
Slipeskive
Drill
10 & 13 mm bor
Eksentersliper
Sandpapir
2 lange 10 mm bolter
Skiver og muttere
Papp
Merantifiner 18/22
Rasp
Nikkesag
Maskeringstape
Stanleykniv
Lommelykt
Plast
“Øsekar”
Støvesuger
Vinkeljern, kork eller annen rund gjenstand
Skifte- fastnøkkel
Topcoat
Kaffe & kaffekopp

Skaden kan variere i omfang fra en enkelt sprekk, akterspeilet har delaminert eller løsnet totalt. Skade på akterspeil oppstår fordi akterspeilet ikke er bygget sterkt nok i forhold til vekt / antall hestekrefter på gjeldende utenbordsmotor. Første tegn på skade er krakkellering i gelcoat – Underlaget svikter for mye.

Sprekk(er) i akterspeilet
Dersom skaden består av en sprekk må denne åpnes. Dette gjøres ved å skjære den opp i en V-form med for eksempel en vinkelsliper. Dersom sprekken går gjennom hele akterspeilet er det fornuftig å reparere skaden fra begge sider:
1. Skjær ikke helt gjennom fra den ene siden og du har et anlegg å bygge opp mot. 2. Tilsvarende operasjon fra motsatt side.
Hva gjelder reparasjon av gelcoat – Se her !
Når sprekken er åpnet bygger man opp igjen med strimler av glassfiber. Begynn med en smal matte for derette å øke bredden inntil sprekken er bygget helt opp. Vi anbefaler bruk av lite herder (1% – 10 ml. pr. liter polyester) samt at du for hver dag kun støper 2 – 3 lag for å unngå varmegang. Husk å mattslipe med 40 papir mellom hver gang du støper. Minimumstemperatur for støpearbeid: 15°

Delaminert akterspeil
At akterspeilet har delaminert betyr at 2 lag med enten glassfiber eller glassfiber – finer har skilt lag. I dette tilfellet anbefales at det innerste laget fjernes. Gjenværende del, ytterdelen av akterspeilet, benyttes som anlegg for å bygge opp hva som er ødelagt:

1.
Først må gjenværende del av akterspeilet slipes plant.

2. Lag en mal i papp og tegn av denne på en 18 eller 22 mm Meranti finer som skal utgjøre den nye delen av akterspeilet. Man også kombinere ulike tykkelser:
18 mm alene, 18 + 18, 22 mm alene, 18 + 22 eller 22 + 22. Samlet tykkelse på akterspeilet må ikke overstige lengden på motorboltene – Husk på motorbranketten, tykkelsen av 2 skiver og mutter.
Legg platen(e) inntil restrerende del av akterspeilet og se om disse passer godt – Har du i denne forbindelse mulighet til å se inn fra en side og lyse med en lommelykt fra motsatt side vil du lett se om platen ligger godt inntil. Etterslip etter behov. Bor gjennom platen(e) og restrerende del av akterspeilet med et 13 mm bor – Se punkt 4.
NB: Platene raspes godt opp på begge sider med en vinkelsliper og 16 steinskive på tvers av fibrene.
Når finerplatene er ferdig støpt må det hele overstøpes – Se “Dagen derpå” samt punkt 8. Det er ikke mulig å støpe over en skarp kant uten å få luft i støpet. Derfor må alle kanter som vender ut og ikke ender i en stringer, båtside eller annet rundes.

3.
Benytt den samme malen og klipp til glassfiber – Se punkt 5 for antall matter.

  1. Anlegg/tvinge: For å legge det hele i press kapper du til 4 “større” plater i 22 mm Meranti og borer et 10 mm hull i senter av disse. Tre en 10 mm bolt med båtskive gjennom. Er akterspeilet stort kan det være behov for flere anlegg.
    TIPS: Når bolten med anlegget skal tres gjennom fineren med tilhørende fuktig glassfiber må man hindre at gjengene blir tilgriset samt at man har mulighet til å få ut bolten etter endt herding og til dette benyttes maskeringstape – Derfor 13 mm hull i plate(r) og gjenværende del av akterspeilet: Fest tapen på bolten bak anlegget, deretter legges tapen på i motsatt retning og i en spiral mot enden av bolten slik at limet på tapen vender ut. Sistnevnte for at tapen ikke skal holde igjen bolten. Gjør tilsvarende operasjon på anlegg nummer 2.
    Deretter klipper du til 4 biter av for eksempel byggeplast, som er en del større enn selve anlegget. Plasten hindrer selve anlegget i å feste seg til fineren innvendig eller restrerende del av akterspeilet utvendig da noe polyester med sikkerhet vil bli presset ut av hullet mot anlegget eller renne fra toppen av platen(e) ned mot anlegget.
  2. Fukt restrerende del av akterspeilet godt med polyester. Legg på tilklippet glassfibermatte og fukt denne med polyester. Rull ut luft som beskrevet under: Vegg/skott/stringer. Legg på matte nummer 2 og gjenta prosessen. Fukt påstøpte matter og ikke minst finerplaten godt på baksiden og legg denne inntil. Dersom du skal bygge opp akterspeilet med ytterligere en plate fuktes plate nummer 1 på yttersiden med polyester. Legg på en ny matte med glassfiber og rull ut lufta som beskrevet. Fukt plate nummer 2 godt på undersiden og legg denne inntil. Deretter tar du frem anlegget, husk plasten, og trer bolten gjennom det hele. Når bolten som er tapet kommer ut på andre siden, tar du en Stanley kniv og skjærer bort tapen på den delen av bolten som du ser, trer på plast, andre delen av anlegget, båtskive og skrur på mutteren. Når begge anleggene er på plass trekker du til mutterne godt.
  3. Nå er det dags å finne frem kaffekoppen og et øsekar. I ca.1 time vil det renne polyester ned fra platene og ned i bunnen av båten som må fjernes.
  4. Dagen derpå – Ett døgn ett minimum:
    Anleggene fjernes og hullene sparkles igjen med Fi 165 alternativt glassfibersparkel. Mattslip alle steder hvor polyester er synlig og alle ujevnheter slipes plant. Om det er skarpe kanter slipes disse runde og fine. Eventuelle åpninger mellom enden av platen(e) og stringer, bunn eller annet sparkles igjen med glassfibersparkel eller som anbefalet laveksoterm filler – Fi 165. Det anbefales at man under selve støpearbeidet legger filler langs kanten av platen(e) før disse legges inntil som sikrer at det ikke blir luftlommer i overgang mellom plate og for eksempel bunnen av båten. Dersom sistenevnte ikke er gjort må man nå presse sparkelen så godt man kan inn i eventuelle åpninger. Fyll opp med sparkel og dra det overflødige av med enden på et vinkeljern, slik som man normalt bruker under ei hylle på veggen. Nevnte vinkeljern gir en fin kurve å støpe mot senere. Alternativt kan du bruke en kork eller annen rund gjenstand.
  5. Etter at sparkelen er herdet mattslipes denne og man støper minimum 2 lag over det hele.
  6. Dersom akterspeilet “står alene” uten god støtte mot resten av båten – For eksempel at akterspeilet er støpt fast mot stringere, anbefales at man kutter til ett eller to “kne” i 18 eller 22 mm Meranti. Rasp platene som nevnt tidligere på begge sider og slip kneets overkant rund og fin. Fest dette/disse fast mot akterspeilet og bunnen av båten med en limepistol eller hurtigtørkende sparkel. Fyll opp tomrom/sprekker med Fi 165 og bruk vinkeljernet som nevnt. Mattslip sparkelen etter endt herding og støp det hel fast mot akterspeilet og mot bunnen med minimum 2 lag glassfiber. Ved større motorer anbefales 3 – 4 lag glassfiber. Videre bør du støpe 2 lag over kneets overkant, som er rundet, slik at glassfiberen på hver side “låses” og man hindrer delaminering ved større slag/vibrasjoner.
  7. Mattslip etter behov og overmal det hele med Topcoat i ønsket farge.

 

Akterspeilet har løsnet i sin helhet
Vi anbefaler at reparasjonen utføres av en fagmann. Du kan gjøre som nevnt under “delaminert akterspeil”, men problemet er at du mangler anlegg og må bygge opp et midlertidig anlegg om ikke deler av det gamle akterspeilet kan benyttes.

Lykke til med arbeidet !