Ferro-Sement

Ferro-sement – betongens elegante revolusjon

Ferro-sement er en unik og innovativ type betong som kombinerer styrke, fleksibilitet og formfrihet. Materialet ble utviklet rundt 1945 av den italienske ingeniøren og arkitekten Pier Luigi Nervi, en av pionerene innen moderne konstruksjonsteknikk.

Nervi ønsket å finne et materiale som var både sterkt, lett og lett å forme – og løsningen ble ferro-sement: en høyverdig betong som er tett armert med finmasket ståltrådnetting. Denne kombinasjonen gjør materialet usedvanlig seigt og holdbart, selv i svært tynne lag.

For å demonstrere hvor effektivt materialet var, bygde Nervi først en seilbåt med et skrog på bare 3,6 cm tykkelse, og deretter en 11,6 meter lang båt med skrog på kun 1,3 cm. Resultatet var lett, sterkt og vann­tett – en sensasjon på sin tid.

Etter suksessen til sjøs tok han materialet inn i arkitekturen. Mellom 1949 og 1950 brukte han ferro-sement i byggingen av messehallen i Torino, et mesterverk av ingeniørkunst med en korrugert, sylinderformet bue og et imponerende spenn på 93 meter.

Ferro-sement viste verden at betong ikke bare er tung og massiv – den kan også være lett, elegant og full av muligheter.

Båter av og bygging i ferrosement:

MS «Silvestre» – betongskipet som ble et landemerke, kjent som «sementvraket»

MS «Silvestre» var et norskbygd betongskip, sjøsatt i 1919 – et spennende produkt av sin tid. Under første verdenskrig var det stor knapphet på jern og stål, og ingeniører begynte å eksperimentere med armert betong som byggemateriale for skip.

Et av disse prosjektene var MS «Silvestre», bygget ved Fougner Staalbeton Skibsbygningscompagni i Moss. Skipet hadde et solid betongskrog og ble konstruert som lastefartøy for rederiet Magnus Blikstad A/S i Hølen, senere Skibs A/S Maderas i Kristiania (Oslo).

«Silvestre» fikk flere søsterskip – blant annet «Namsenfjord», «Nicanor», «Carlos» og «Andres» – og representerte en kort, men fascinerende epoke i norsk skipsbygging der betong ble sett på som et mulig alternativ til stål.

Tragisk nok fikk skipet et kort liv. På vei fra Son til Kragerø i 1925 gikk «Silvestre» på grunn ved Svartskjærbåen vest for Tjøme. Vraket ble liggende, og har siden blitt et kjent landemerke i skjærgården ved Tjøme – et synlig minne om en tid da ingeniørkunst og knapphet tvang frem nye løsninger.

Koordinater: 59°07’23″N, 10°22’28″E

Crete Joist ble bygget verftet Blackett`s Concrete Ships Ltd i England i 1920, var 57m lang og kunne være lastet med 1200 tonn. Lekteren ble i 1924 solgt til Christiania Portland Cementfabrik (CPC) for 900 pund og ble satt inn som steinlekter.

Stålmangel førte til betongskipsbygging

BYHISTORIE: «Namsenfjord» var verdens første sjøgående betongskip. Det ble bygget i Moss. Nærmere bestemt ved Fougner Staal-Beton Skibsbygningskompani i Krossern i 1917.

VERDENS FØRSTE: «Namsenfjord» var verdens første sjøgående betongskip, og ble bygget i 1917 ved Fougner Staal-Beton Skibsbygningskompani i Moss. FOTO: FRA ARKIVET TIL KNUT H. NÆSS

 

Ferro-Sement !
Det er, som navnet tilsier en blanding av jern og sement. Utvalgt fra de høyst kvalitetskrav. Stålet har en strekkstyrke mellom 160 og 180 kg/mm². Nettet er 1 mm tråd med kvadratiske masker
på 1X1 cm, sementen er lavalkali og sanden er 100% ren kvartssand, utvalgt med en bestemt kornsam-mensetning. Ut over dette foregår blandingen av sementen i tvangsblander med presis tilsetning av vann, plastikkifiseringsstoff og flyveaske for at oppnå maksimal styrke og tetthet.