Havets 10 værste farer – Hva / Hvem tar flest liv

Havet gir og havet tar, men mange ganger med god hjelp.
Det er mange farer man kan møte til havs, men de 10 som tar flest liv er som følger:

baatbrann2På 10end plass står Brann. Brann om bord er ofte kapteinens eller mannskapets største frykt. Til havs er det ingen vei å flykte annet enn å hoppe over bord. Ei heller kan man ringe 113.
Man er i hovedsak overlatt til seg selv og det utstyret man har tilgjengelig for å slukke brannen. Den største ulykken av dem alle var brannen om bord i Scandinavian Star hvor 158 mennesker døde.
Det brenner i ca. 250 fritidsbåter hvert år i Norge.
Les også Brann – Forebyggende tiltak med mer

kantretPå 9ende plass står kappseiling eller Kantring.
Selv de mest erfarne seilere kapseiler.
Er man uerfaren er man i enda større fare.
Les også Båter i sjøgang.

 

uansvarligPå 8ende plass står Uansvarlige båtførere som ved sin
uansvarlighet skader eller dreper seg selv eller andre.
Les også Oppførsel ombord / til sjøs.

 

 

haiPå 7ende plass står havets perfekte drapsmaskin – Haien.
Det første dokumenterte haiangrepet skjedde i Australia i 1791.  I de mer enn 200 år som er gått siden, kjenner man til 625 haiangrep – 187 dødelige. I Australia erfarer man hyppige angrep som trolig skyldes stor bestand av seler og sjøløver.
63 prosent av fjorårets angrep fant sted i Nord-Amerika. Farligst er det utenfor Floridas hvite strender hvor 31 av 36 angrep forekommer.

 

 

kaptein_sabeltannPå 6te plass – Tro det eller ei, men der finner vi Pirater.
Priater og sjørøveri har eksistert så lenge det har eksistert skipsfart. På de mange hav er dette et stort problem og på de 10 siste år har sjørøveri økt med over 200%. I Sør Kina havet forekommer angrepene hyppigst og det best man kan gjøre er å holde utkikk etter mindre båter som nærmer seg. Piratene kan deles inn i 2 kategorier: De som ønsker å overta skipet og de som er ute etter å rane skipper, mannskap eller passasjerer.

 

RMS-TitanicPå 5te plass står dødsfall som skyldes Menneskelige feil.
Det finnes mange eksempler på menneskelige feil som har kostet mange menneskeliv og blandt disse kan nevnes Titanic, men også “Hellas Titanic”. Skipet, en ferje, gikk på grunn ved at brua ikke var bemannet. Kapteinen så på TV med det resultat at 82 mennesker døde.

 

 

menneskesmuglingPå 4de plass finner vi Menneskesmugling. Miami Beach ligger kun 150 km fra Cuba. US Coastguard har blandt annet som oppgave å forhindre ulovlig innvandring. Loven er slik at dersom de får fast grunn under føttene kan de bli i landet. Derfor gjør flykningene hva som helst for å komme i land ofte med det resultat at liv går tapt. Menneskesmugling skjer over hele verden og ofte rett under nesa på betalende passasjerer. Flest liv gikk tapt når en sjåfør stengte den eneste ventilen i en container med flykninger med det til følge at 58 mennesker døde.

 

rescue1På 3dje plass finner vi Scuba Diving eller dykking. På ferie glemmer man ofte de grunnleggende reglene man lærte på kurset man en gang tok. Uforsiktighet og dumdristighet tar liv. Dykking er klassifisert som en høyrisikosport. I følge tall fra USA er det 3-9 dødsfall pr. 100.000 dykkere pr. år. Ca 60 % av alle dødsfall i forbindelse med dykking skyldes rett og slett drukning, ofte i forbindelse med at man får panikk og mister kontrollen. Mennesker med psykiske problemer, særlig de med tendens til angst eller klaustrofobi, skal kort og godt ikke dykke. Snorkling regnes av mange som en ufarlig aktivitet, men ulykkesstatistikken fra Great Barrier Reef i Australia viser at det er flere som dør av snorkling enn av dykking og særlig blandt utlendinger. Om man ikke er medisinsk skikket til å dykke bør man heller ikke snorkle.

 

fotofil-litenPå 2dre plass finner vi Storm eller uvær til sjøs. Stormer vraker skip og tar livet av mange sjømenn. Respekter været og havet. En storm kan komme raskt og uten varsel med sterk vind, store bølger og lynnedslag.
Les også Hvordan overleve på havet ! Kun en gammel tro / myte at du ikke kan drikke saltvann !?!

 

 

carferryPå 1ste plass finner vi Bilfergene. Bilferger har store dører i begge ender som så altfor ofte er årsaken til at skipet går ned.
I 1989 i Storbritanina døde 193 av totalt 500 passasjerer ved at vann kom inn baugporten. Vann i bevegelse som raskt flyter seg fra en side til en annen er sterkt ødeleggende for et skips stabilitet. Uten varsel kan et skip kantre.
Les også Stabilitet og beregninger i denne forbindelse