Båter i sjøgang

Man kan tro man har god kontroll når været står på, men store bølger i forhold til båten kan gi både ubehagelige og farlige situasjoner om man ikke er føre var og tilpasser både fart og kurs. Vi skal se på ulike typer sjøgang og hva man skal passe seg for i denne forbindelse.

Medmedsjoesjø

– Båten kan plutselig skjære ut til den ene siden (broaching)
med tilhørende fare for kantring.

– Ved surfing kan man risikere å kjøre inn i bølgen foran.

– Sjø kan bryte inn over båten aktenfra hvilket båten ikke er
konstruert for hva gjelder styrke og lensing.

 

sidesjoeSidesjø– Kraftige rullebevegelser

– Løse gjenstander må surres

– Fare for kantring

 

motsjoeMotsjø– Store vertikale bevegelser i baugen. Stor fare for skade
på mennesker og båt.

– Stor relativ bevegelse mellom sjø og båt.
Kan gi grønn sjø over dekk.

– Flatbunnede båter får kraftige bunnslag.

ligge-paa-vaeretNår været blir for ille kan man “ligge på været“.

– Stoppe opp og drive på vær og vind.- Sette ut drivanker (Kan benytte en pose, jakke el. lign.)

– Olje på vannet

Å legge ut olje på vannet, eller såkalt bølgedemperolje, har en dempende effekt på sjøen. Man skal ikke misbruke denne metoden med hensyn til miljøet, men i en krisesituasjon kan dette være nødvendig.

Motoren stopper ofte i dårlig vær
Mange undres over hvorfor motoren ofte stopper i høy sjø når man som mest trenger den, men forklaringen er enkel. Over tid samles det mye grums på bunnen av drivstofftanken og da spesielt i dieseltanker.
I bensintanker er ofte vann / kondens problemet som er tyngre en bensin og legger seg på bunnen av drivstofftanken. Når båten ruller med sjøen røres bunnslamet opp og tetter igjen drivstoffilteret. Et vannfilter går raskt fult. Derfor er et viktig at man rengjør drivstofftanken en gang i blandt og ikke minst renser / skifter ut drivstoff- og / eller vannfilteret.