Vårpuss

 

Behandling av gelcoat

Blåveisen springer – Endelig er våren her og båthavnen yrer av liv og lukter tang, bunnstoff og treolje. Alt er kos og stas helt til resultatet etter mange timers arbeid viser seg å være “bortkastet” – Hvorfor !?!

Noen tips i forbindelse med rens / vedlikehold av gelcoat:

Plastbåter avgir styren i hele dens leveår. Båten blir faktisk lettere med årene fordi den avgir styren. Når styrenen kommer til overflaten oksyderer denne med oksygen og det dannes styrenoksyd. Styrenoksydet er kritt- / leiraktig og må fjernes mekanisk. Dersom belegget ikke eller delvis fjernes for deretter å påføre voks blir problemet større: Voksen pakker seg inn i oksydet og blir meget hardt og vanskelig/umulig å fjerne med tradisjonell rubbing. Rubbing beregnet til bil kan man glemme da gelcoat er et langt hardere materiale enn billakk. Videre består det øverste sjiktet i gelcoaten av veldig små gassganger, hvor flaten er porøs og det er her riper, groe og skitt setter seg, men skitten kan også sette seg dersom du bruker “feil” vokstype og da ofte silikonbasert voks. Silikonen tiltrekker seg skitt – Se for eksempel hvor raskt ny silikon på badet blir møkkete, gul / misfarget og hvor vanskelig denne er å gjøre ren. Man kan lett bli lurt av ulike voks- / rubbingtyper på markedet som gir en midlertidig pen overflate. Sistnevnte produkter gjør belegget bestående av styrenoksyd gjennomsiktig og man synes at båten nå er pen. Så snart voksen er borte ved at dette er slitt vekk av vask, sol, sjøvann og lignende blir overflaten igjen matt og skitten. Sistnevnte skjer ofte kun etter 1 – 2 måneder. For å få åpnet gelcoaten og trukket ut de urenhetene som sitter i ”gassgangene”, og ikke mist belegget av styrenksyd og/eller i kombinasjon med gammel voks, er en rett type rubbing og riktig justert poleringsmaskin det eneste som nytter. Hastigheten på maskinen, grovheten på polèrputen og styrken på produktet er helt avgjørende for å få et skånsomt, varig og pent resultat. Det er å anbefale å teipe gummilister på båten for å unngå riper/merker i gummien før oppstart med maskin. Vi anbefaler å bruke et profesjonelt verktøy til denne jobben – En trinnløs polermaskin med inntil 3000 omdr. pr. minutt. Hvis du bruker en maskin med vesentlig større hastighet gir resultatet i verste fall brune striper i gelcoaten. Sistnevnte er brennmerker i plasten og går dessverre ikke å fjerne. Vær spesielt oppmerksom på båter med bordgang hvor det er lett å brenne kantene – Beveg maskinen kontinuerlig.

Vi utførte følgende prosess på en Soling:

Båten ble rubbet 2 ganger med Norpol R10 – 2 ganger for å fjerne gammelt og tykt lag med tidligere benyttet voks av ukjent type og ikke minst et tykt lag med styrenoksyd. Deretter ble båten vokset 2 ganger med Norpol W70. Etter denne behandlingen ble båten kun vasket med rent vann og Zalo. 3 år senere kunne man fortsatt stryke hånden over skrogsidene for å få bort sorte striper etter sur nedbør, men båten trengte da følgende behandling: 1 X rubbing (R10) og 2 X voks (W70).

Båten som er filmet her ble påført voks av typen W70 våren 2003 og tatt opp oktober måned samme år. Den er ikke blitt vasket den siste måneden.
Filmen viser hvor enkelt man således fjerner skitt i vannlinje og på dekk.

Spyl båten !

Sol i kombinasjon av salt sliter hardt på både gelcoat og vokslaget som igjen medfører at båten blir vanskelig å holde ren under sesongen. Spyl raskt over båten etter endt båttur med ferskvann.

Hugo – Værre en Jif !

Vi anbefaler ikke bruk av Jif eller Hugo for behandling/regjøring av gelcoat. Visst blir det rent, men nevnte produkter sliter meget på gelcoaten og skitt setter seg desto lettere senere. Vi gjorde et forsøk på en ny båt og overflaten ble meget matt, som om man hadde vannslipt. Området måtte rubbes med R10 for å få tilbake en glatt overflate / glansen.

Vi anbefaler:

Deep Clean
Et meget effektivt og hurtigvirkende produkt for fjerning følgende:
* Gravrust og overflaterust samt misfarging av rustvann på maling og lakk.
* Rur, skjell, groing, kalk og betong.
* Kalkavleiring og rustdannelse i kjølekanalene på saltvannsavkjølte motorer.
* Gul/Brun misfarging i vannlinje på båt.
* Renser oksydert maling, lakk, bunnstoff eller gelcoat.
* Alle former for irring/oksydering på metall samt varmegang i metall
som f.eks. på eksospotter.
* Bremsestøv på felger.
* Blandingsforholdet 1 : 3 dreper ugress.
Deep Clean er et kraftig syreholdig produkt med tillegg av en rekke ulike ioniske tensider (såper) og kan kun benyttes når godt regntøy, gummihansker, gummistøvler og vernebriller er tatt i bruk.
Produktet er OLF godkjent (OLF = Oljeindustriens landsforening).
Produktet er ikke klasifisert som miljøskadelig.
Se gjeldende Deep Clean HMS blad.
Når alt annet må gi tapt da er dette produktet å anbefale.
Klikk her for å se ulike bilder gjort ved testing av produktet:
Se testresultat ! 

Båtbyggerens spesial – Norpol rubbing R10

Pastalignende plast/gelcoatrens for fjerning av oksider, mindre riper, gammel voks, misfarging og groe. Fordel produktet utover flaten, ca. 50 x 50 cm, med polergarn. Poler vekk produktet med maskin – Lett trykk og rolige bevegelser. Vi anbefaler i denne forbindelse polerpute av typen 100% ull – Oskar’s Quality Products, Stock no 880A. Når produktet er polert vekk gjentas behandlingen om nødvendig. Sørg alltid for overlapp der du har kjørt.               Bruk riktig mengde med produkt. Overdreven bruk av middelet vil tette polèrputa, det blir mye søl, vanskelig å fjerne og til slutt dårlig økonomi. I denne prosessen utvikler du varme mellom polèrputen og gelcoaten. Denne varmen åpner gassgangene og polèrputen trekker ut skitten samt fjerner belegget av styrenoksyd. Når puten begynner å bli skitten skiftes denne ut ellers vil den legge igjen harde ”kaker” av produktrester/skitt/gammel voks. “Gamle” puter vaskes i maskin på 40 grader med Milo – Bruk IKKE skyllemiddel.
Kan ikke benyttes på bil: Gelcoat er et langt hardere
materiale enn billakk.

Båtbyggerens spesial – Norpol Wax W70

“Fast” silikonfri voks med meget lang holdbarhet – Se forøvrig våre tips hva gjelder høstkonservering. Voksen legges lett på med en svamp for hånd. Legg på et tynt lag, 70 X 70 cm, og poler vekk voksen med en dott polergarn uten tørk. Gå over området igjen med en ny/annen dott polergarn. Voksen vil være vanskelig å fjerne dersom denne blir liggende å herde. Fortsett å legge på voks på et nytt område, men husk overlapp. Når polergarnet nr. 1 begynner å bli mettet av voks kastes denne og polergarn nr. 2 blir nr. 1. Innholdsstoffet i W70 gir en ekstrem hard og motstandsdyktig hinne med lang varighet. Kan benyttes på bil.

norpol

Bunnstoff av typen Tectyl !?!

Det er å finne mange ulike typer bunnstoff i hylla fra ulike leverandører. Noen fungerer andre ikke – En sak er sikker og i “gamle dager” fungerte bunnstoffet. Sistnevnte fordi man den gang brukte en rekke giftstoffer i bunnstoffet, men som i dag av miljømessige hensyn ikke er tillatt. Vi har mottatt tilbakemeldinger fra besøkende som har forsøkt Tectyl under vannlinja, på drev eller ror med stor suksess. Tectyl fåes i ulik konsistens som kan både pensles eller sprayes på. Vi har selv ikke forsøkt Tectyl som bunnstoff og må kun forholde oss til hva andre har erfart. Har du forsøkt Tectyl ønsker vi tilbakemelding på dette.

Bunnstoff iblandet Roundup

En av våre besøkende har gjennomført følgende test for 2005 sesongen:
Konsentrert Roundup med promillesats 8 ble blandet med hvitt bunnstoff fra
Sea-Jet. Konsentratet lot seg lett blande med bunnstoffet som er tynnerbasert. Tørkeegenskapene ble ikke endret. Bunnstoffet ble videre ikke misfarget over en tidsperiode på 12 timer av sjøsalt oppløst i vann.
Ett strøk ble påført bakre del av skroget..
MaritimStart tar ikke standpunkt til lovligheten i nevnte.
Roundup må ikke ledes ut til avløp, kloakk, grøfter og vannløp.
Enhver som forsøker nevnte står selv til ansvar ovenfor Miljøtilsynet.
Det er lov å informere om en som kjørte for fort, men du står selv til ansvar om du forsøker det samme : )
Båten ble etter endt sesong tatt på land og resultatet er vist på bildet under. Konklusjon: Merkbar forskjell.

roundup

Vårpuss – Generelle tips

Følgende tips er gitt på bakgrunn av at tipsene
under “Høstkonservering” er fulgt.

  1. Kontroller oljenivået på motoren – Se etter eventuelle lakkasjer.
  2. Kontroller oljenivået på gear/drav – Se etter eventuelle lakkasjer.
  3. Se etter andre lekkasjer/frostskader
  4. Kontroll av batteries tilstand – Syrevekt/Spenningsnivå.
  5. Kontoller at motoren går lett inn/ut av gir. Fungerer eventuelt tilt mekanismen tilfredstillende – Få en venn til å se etter lekkasjer når denne kjøres opp/ned.
  6. I løpet av vinteren kan det ha dannet seg større mengder med kondens i drivstofftank(ene). Kontroller derfor vannskiller(e) for vann jevnlig etter sjøsetting, men også en gang i blandt under sesongen.
  7. Rengjøre båten innvendig/utvendig etter behov.
  8. Kontroller at bunnproppen/bunnkranen er stengt.
  9. Spyl gjennom og fyll opp ferskvannstank(er)

Vis sjøvett og været respekt !
Med ønske om en riktig solrik båtsesong.
Båthilsen fra alle oss i MaritimStart.